УДК 130.2

URBANITY AND RURALITY IN THE COLOR CULTURE

©Griber Y. Dr. habil. Smolensk State University

Smolensk, Russia, julia_griber@mail.ru

 

Abstract. The research object is urban coloristics. The paper presents a theoretical model of the structure of urban colour, contains characteristics of formation and interaction mechanisms between the main components of the model and the analysis of a specific case proving and illustrating core principles of the basic theoretical model. A combination of two basic methods was used during the research. At the first stage, a theoretical model of the structure of the urban colour culture was built on the basis of document analysis. At the second stage, the study was conducted with the help of case–study methodology. The sources of the researchers accounted for documents from the funds of archives, architectural photographs, artistic and graphical works, multicoloured photo–postcards with cityscapes, documents regulating urban coloristics. The conducted theoretical and empirical analysis concluded that the key characteristic of the urban colour culture is the splitting of urban coloristics into two parts — official and domestic. Each element of this dichotomous model possesses its own semantics and fulfils different social functions. The norms of an urban mode of life (urbanity) are realized in official colour culture. Its colours are historically changeable, progressive and subject to the so-called colour globalization. On the contrary, domestic colour spaces represent the peculiarities of the rural pattern (rurality) and possess marked territorial characteristics. Two components of urban colour culture not only coexist compiling urban coloristics. They constantly interact and as a result of their interaction, a certain colour composition appears in urban space. Synchronic and diachronic layers of the color field are easy to reconstruct. They rather precisely represent the character and disposition of social power, show the peculiarities of relations between individual and collective agents of the social field, characteristic sign–symbolical codes, mechanisms of colour representation and maintenance of colour connotations. Together the components of urban culture form a stable system, a structure that should be taken into account while designing colour compositions for modern cities.color as an independent cultural phenomenon, and its subject is a sociocultural context of urban.

 

Keywords: colour, urban colour, colour design of urban space, the culture of colour, urbanity, rurality.

 

Ссылка для цитирования:

Griber Yu. Urbanity and rurality in the color culture // Бюллетень науки и практики. Электрон. журн. 2017. №10 (23). С. 268-283. Режим доступа: http://www.bulletennauki.com/griber-y (дата обращения 15.10.2017). DOI: 10.5281/zenodo.1012407.

 

ГОРОДСКОЕ И СЕЛЬСКОЕ В ЦВЕТОВОЙ КУЛЬТУРЕ

©Грибер Ю. А., д-р культурологии
Смоленский государственный университет
г. Смоленск, Россия, julia_griber@mail.ru

 

Аннотация. Объектом исследования является цвет города как самостоятельное явление культуры, а его предметом — социокультурный контекст формирования городской колористики. В статье представлена теоретическая модель структуры городской колористики, дается характеристика механизмов взаимодействия ее основных компонентов и приводится анализ конкретного случая, подтверждающего и иллюстрирующего основные принципы базовой теоретической модели. В исследовании применялась комбинация двух основных методов. На первом этапе теоретическая модель структуры цветовой культуры города строилась на основе анализа документов. На втором этапе использовалась методология кейс–стади. Источники исследования составили документы из фондов архивов, архитектурные фотографии, живописные и графические произведения, многоцветные фотооткрытки с видами городов, документы, регламентирующие городскую колористику. Проведенный теоретический и эмпирический анализ позволил сделать вывод о том, что ключевой особенностью цветовой культуры города является расщепление городской колористики на две части — официальную и бытовую. Каждый из элементов этой дихотомической модели имеет собственную семантику и выполняет различные социальные функции. В официальной цветовой культуре реализуются нормы городского образа жизни. Ее цвета исторически изменчивы, прогрессивны и подвержены так называемой «цветовой глобализации». Наоборот, бытовые цветовые пространства отражают особенности сельского уклада и имеют выраженные территориальные особенности. Компоненты цветовой культуры города не просто сосуществуют, вместе составляя городскую колористику. Они постоянно взаимодействуют, и в результате их взаимодействия в городском пространстве проявляется определенная цветовая композиция. Синхронные и диахронные срезы цветового поля хорошо поддаются реконструкции. Они довольно точно отражают характер и расстановку социальных сил, показывают особенности взаимоотношений индивидуальных и коллективных агентов социального поля, характерных знаково–символических кодов, механизмов цветовой репрезентации и сохранения цветовых значений. Вместе компоненты городской культуры образуют устойчивую систему, структуру которой обязательно нужно учитывать при разработке цветовых решений для современных городов.

 

Ключевые слова: цвет, городская колористика, цветовое проектирование городского пространства, цветовая культура, городское, сельское.
 

Cite as (APA):

Griber, Yu. (2017). Urbanity and rurality in the color culture. Bulletin of Science and Practice, (10), 268-283. doi:10.5281/zenodo.1012407

© 2015–20 Издательский центр НАУКА И ПРАКТИКА. Сайт создан на Wix.com